NUSANTARA
I. Isunya:
Antarabangsa
Memasuki/menjajah ekonomi negara lain
Memaksakan sistem politik dan sosial Barat
Mengenepikan kedaulatan Negara lain (eliminate)
[satu invasion,domination (penjajahan baru)]
Dan, mengelak didominasi kuasa politik Barat
Dan, memelihara kedaulatan Negara
[ini dapat dilakukan kerana mereka amat jelas akan identiti mereka dan kepentingan mereka (as defined by themselves)]
Sebagai pelusuk dunia yang besar, kita mesti ada identiti sendiri dan ada kepentingan sendiri.
[Tetapi, apa asas identiti dan kepentingan kita ini?]
Asasnya ialah NUSANTARA
Domestik 1
Jadi, Nusantara mesti menjadi asas identiti dan kepentingan Malaysia.
Are we clear about this?
Antarabangsa
- Asakan Globalisasi
Memasuki/menjajah ekonomi negara lain
Memaksakan sistem politik dan sosial Barat
Mengenepikan kedaulatan Negara lain (eliminate)
[satu invasion,domination (penjajahan baru)]
- Ditentang China/Russia/India
Dan, mengelak didominasi kuasa politik Barat
Dan, memelihara kedaulatan Negara
[ini dapat dilakukan kerana mereka amat jelas akan identiti mereka dan kepentingan mereka (as defined by themselves)]
- Bagaimana respons Malaysia?
Sebagai pelusuk dunia yang besar, kita mesti ada identiti sendiri dan ada kepentingan sendiri.
[Tetapi, apa asas identiti dan kepentingan kita ini?]
Asasnya ialah NUSANTARA
Domestik 1
Jadi, Nusantara mesti menjadi asas identiti dan kepentingan Malaysia.
Are we clear about this?
2. Juga, kita tolak istilah-istilah Nusantara seperti:
Tanah Melayu, Semenanjung Tanah Melayu (bukan Semenanjung Malaysia), Malay Peninsula, Kepulauan Melayu, Gugusan Pulau-Pulau Melayu, Malay Archipelago, tanah seberang, tanah air, serumpun, Segenting Kra, musyawarah, muafakat, ketuanan Melayu, Raja-Raja Melayu, adat istiadat Melayu dan lain-lain.
[Maksudnya, kita dah nyahkan identiti Nusantara!]
Kenapa menjadi begini?
Ia adalah akibat ingin menjaga perasaan kaum lain. Maksudnya, kita sesuaikan diri kita dengan kehadiran kaum lain. Kaum lain tak payah sesuaikan diri mereka dengan identiti bumi kita. Kita mengalah dan tidak sedar implikasinya.
Apa yang sebenarnya telah berlaku?
Yang berlaku ialah kita telah didefinasikan oleh kaum lain. Apabila kita benarkan diri kita, bumi kita, didefinasikan oleh orang lain bermakna kita telah hilang kawalan (control).(You either define or be defined).
[Maksudnya, somebody else have taken control of the national narrative. They are defining us].
Definasi identiti menetapkan definasi kepentingan kita. Apabila orang lain telah menetapkan definasi kita, ini bermaksud mereka juga mendefinasikan apa dia kepentingan kita. Maka, mereka juga akan menentukan rupa bentuk dasar-dasar Negara kita. Maka, mereka meletakkan kepentingan kita sebagai multiracialsm, multiculturalism, inclusiveness, meritocracy, human rights, truly Asia, dsb.
Apakah istilah-istilah ini benar-benar kepentingan kita? Cara kita mengendali/ menangani social issues juga dipengaruhi oleh definasi ini.
In strategic terms, the national narrative is the commanding heights.
He who controls the national narrative controls the country.
Kawalan ke atas the national narrative will dictate political inclination in the country, political developments and political results. The route to taking control of political power is taking control of the national narrative.
Kita akan hilang negeri.
Domestik 2
Melayu Liberal
Pelajar Melayu yang pulang dari Negara-negara Barat menjadi terpengaruh (terpukau) dengan idea ‘liberalisme’ dan ‘hak asasi manusia’ barat. (ini paling ketara di kalangan mereka yang terlibat dalam politik, samada kerajaan atau pembangkang, dalam media, dsb – the educated ones?).
Ini berlaku kerana mereka ini kosong pengetahuan tentang tanah air dan tamadun mereka, atau pelusuk dunia mereka, iaitu Nusantara. Mereka tidak sedar bahawa alam dunia mereka di sini juga ada kebijaksanaannya, dan pula bentuk masyarakat dan laluan sejarah yang berbeza. (Maka: idea ‘liberalisme’ ok, tetapi mesti dalam konteks kita; maknanya bukanlah bebas lgbt dsb, atau ‘equality’ dan ‘openness’ sehingga tergadai negeri sendiri).
Manakala, cendikiawan-cendikiawan kita sendiri pula tidak membangun dan menyebarkan cukup pengetahuan alam Nusantara kita.
Maka itu, ADAB ingin mendedahkan masyarakat kita kepada kefahaman Nusantara dengan seluas-luasnya.
(Kuiz: 1. Apakah perlu kita mengatakan nama ‘Selangor’ berasal daripada perkataan tamil ‘cor’ maksudnya ‘negeri’?
2. Adakah nama ‘Malaya’ berasal daripada perkataan India bermakna ‘pergunungan’?)
I. Perlu difahami NUSANTARA
Let us establish this Nusantara identity, bertujuan:
A. Asal istilah NUSANTARA
1275: “The concept was coined as Cakravala Mandala Dvipantara by Kertanegara, king of Singhasari”. Dvipantara is a Sanskrit word for the “islands in between”, the synonym to Nusantara as both dvipa and nusa in Sanskrit means “island”.
The term to describe the Malay Archipelago that Kertanegara wanted to unify to face the Mongols”.
1338: “The word Nusantara appeared in Javanese manuscript Pararaton and Negarakertagama in an oath (sumpah palapa) by Gajah Mada, to unify the archipelago”.
Old Javanese notion of Nusantara : The outermost circle of the mandala of Javanese culture.
1920: “Ernest Francois Eugene Douwes Dekker (1879-1950), also known as Setiabudi introduced Nusantara as the name in place of Indonesia”.
B. Pengertian Nusantara Indonesia
Indonesia notion of Nusantara = political and strategic
Daripada asalnya sehingga ia kini apabila ia diwawasankan
“Wawasan Nusantara adalah cara pandang dan sikap bangsa Indonesia mengenai diri dan lingkungannya yang beragam dan bernilai strategis dengan mengutamakan persatuan dan kesatuan bangsa dan kesatuan wilayah dalam menyelenggarakan kehidupan bermasyarakat, berbangsa dan bernegara untuk mencapai tujuan nasional” : MPR(1993,1998); LEMHANAS 1999.
C. Pengertian Nusantara Malaysia / Melayu (Civilizational)
Identified as:
Nusantara is the whole archipelago.
It is a physical world. Has its own identity and reality. It is a tanah-air. Straits and seas do not separate; they are one homeland. Its land-and-seas are continental in size. A constellation of archipelagos (extending into 2 oceans).
(original meaning of term ‘nusa’=island).
It is a maritime world. Human dwellings are on land, on rivers and on the sea.
It is a people. With immense cultural and linguistic diversities, but of one ethnic group. Serumpun.
It is a civilization. Adventurers, traders, navigators and mariners, harvesters of the sea, boat-builders, founders of sea-ports, and agriculturalists.
It is a complete civilization, with a body of culture, of values, and of wisdom. It is a social organization, with its own sense of governance, its own notions of rights and justice, and its own ways of diplomacy and international relations, etc.
Therefore, it has its world-view, its own perspectives on everything, its own ways and methods of looking at and of handling societal issues. It has its own personality. All these developed on its own based on its own environment and experiences. And, all these have lasted for thousands of years.
Nusantara is a spirit.
D. Rumusan / Definasi (civilizational)
Nusantara : Satu hakikat alam, tamadun dan peradaban yang wujud di Kepulauan Melayu semenjak zaman prasejarah hingga ke hari ini, iaitu alam, tamadun dan peradaban yang satu, milik bangsa yang serumpun. Masyarakat yang berbahasa dan berbudaya serumpun ini memiliki pandangan hidup, nilai serta kearifan susun atur masyarakat yang sendiri, yang muncul di alam semulajadinya, tumbuh daripada bentuk dan sejarah masyarakatnya. Setiap pelusuk alam Nusantara mencerminkan sifat alam dan masyarakat Nusantara yang seluruhnya, iaitu satu masyarakat yang berciri kepelbagaian dan bersari keaslian.
E. Pertama: Kembalikan Naratif Nusantara
Fokus kepada langkah pertama sahaja dahulu.
M. Arof
9 Nov 2013
ADAB RT1, KGNS
Tanah Melayu, Semenanjung Tanah Melayu (bukan Semenanjung Malaysia), Malay Peninsula, Kepulauan Melayu, Gugusan Pulau-Pulau Melayu, Malay Archipelago, tanah seberang, tanah air, serumpun, Segenting Kra, musyawarah, muafakat, ketuanan Melayu, Raja-Raja Melayu, adat istiadat Melayu dan lain-lain.
[Maksudnya, kita dah nyahkan identiti Nusantara!]
Kenapa menjadi begini?
Ia adalah akibat ingin menjaga perasaan kaum lain. Maksudnya, kita sesuaikan diri kita dengan kehadiran kaum lain. Kaum lain tak payah sesuaikan diri mereka dengan identiti bumi kita. Kita mengalah dan tidak sedar implikasinya.
Apa yang sebenarnya telah berlaku?
Yang berlaku ialah kita telah didefinasikan oleh kaum lain. Apabila kita benarkan diri kita, bumi kita, didefinasikan oleh orang lain bermakna kita telah hilang kawalan (control).(You either define or be defined).
[Maksudnya, somebody else have taken control of the national narrative. They are defining us].
Definasi identiti menetapkan definasi kepentingan kita. Apabila orang lain telah menetapkan definasi kita, ini bermaksud mereka juga mendefinasikan apa dia kepentingan kita. Maka, mereka juga akan menentukan rupa bentuk dasar-dasar Negara kita. Maka, mereka meletakkan kepentingan kita sebagai multiracialsm, multiculturalism, inclusiveness, meritocracy, human rights, truly Asia, dsb.
Apakah istilah-istilah ini benar-benar kepentingan kita? Cara kita mengendali/ menangani social issues juga dipengaruhi oleh definasi ini.
In strategic terms, the national narrative is the commanding heights.
He who controls the national narrative controls the country.
Kawalan ke atas the national narrative will dictate political inclination in the country, political developments and political results. The route to taking control of political power is taking control of the national narrative.
Kita akan hilang negeri.
Domestik 2
Melayu Liberal
Pelajar Melayu yang pulang dari Negara-negara Barat menjadi terpengaruh (terpukau) dengan idea ‘liberalisme’ dan ‘hak asasi manusia’ barat. (ini paling ketara di kalangan mereka yang terlibat dalam politik, samada kerajaan atau pembangkang, dalam media, dsb – the educated ones?).
Ini berlaku kerana mereka ini kosong pengetahuan tentang tanah air dan tamadun mereka, atau pelusuk dunia mereka, iaitu Nusantara. Mereka tidak sedar bahawa alam dunia mereka di sini juga ada kebijaksanaannya, dan pula bentuk masyarakat dan laluan sejarah yang berbeza. (Maka: idea ‘liberalisme’ ok, tetapi mesti dalam konteks kita; maknanya bukanlah bebas lgbt dsb, atau ‘equality’ dan ‘openness’ sehingga tergadai negeri sendiri).
Manakala, cendikiawan-cendikiawan kita sendiri pula tidak membangun dan menyebarkan cukup pengetahuan alam Nusantara kita.
Maka itu, ADAB ingin mendedahkan masyarakat kita kepada kefahaman Nusantara dengan seluas-luasnya.
(Kuiz: 1. Apakah perlu kita mengatakan nama ‘Selangor’ berasal daripada perkataan tamil ‘cor’ maksudnya ‘negeri’?
2. Adakah nama ‘Malaya’ berasal daripada perkataan India bermakna ‘pergunungan’?)
I. Perlu difahami NUSANTARA
Let us establish this Nusantara identity, bertujuan:
- Mengenali tanah air (recognize our homeland correctly, and say it)
- Mengenali hakikat serumpun (and show it, in speech etc)
- Mengenali hakikat we are civilized, and show it
- Mengenali cara Nusantara mengendalikan Negara dan cara hidup masyarakat
A. Asal istilah NUSANTARA
1275: “The concept was coined as Cakravala Mandala Dvipantara by Kertanegara, king of Singhasari”. Dvipantara is a Sanskrit word for the “islands in between”, the synonym to Nusantara as both dvipa and nusa in Sanskrit means “island”.
The term to describe the Malay Archipelago that Kertanegara wanted to unify to face the Mongols”.
1338: “The word Nusantara appeared in Javanese manuscript Pararaton and Negarakertagama in an oath (sumpah palapa) by Gajah Mada, to unify the archipelago”.
Old Javanese notion of Nusantara : The outermost circle of the mandala of Javanese culture.
1920: “Ernest Francois Eugene Douwes Dekker (1879-1950), also known as Setiabudi introduced Nusantara as the name in place of Indonesia”.
B. Pengertian Nusantara Indonesia
Indonesia notion of Nusantara = political and strategic
Daripada asalnya sehingga ia kini apabila ia diwawasankan
“Wawasan Nusantara adalah cara pandang dan sikap bangsa Indonesia mengenai diri dan lingkungannya yang beragam dan bernilai strategis dengan mengutamakan persatuan dan kesatuan bangsa dan kesatuan wilayah dalam menyelenggarakan kehidupan bermasyarakat, berbangsa dan bernegara untuk mencapai tujuan nasional” : MPR(1993,1998); LEMHANAS 1999.
C. Pengertian Nusantara Malaysia / Melayu (Civilizational)
Identified as:
Nusantara is the whole archipelago.
It is a physical world. Has its own identity and reality. It is a tanah-air. Straits and seas do not separate; they are one homeland. Its land-and-seas are continental in size. A constellation of archipelagos (extending into 2 oceans).
(original meaning of term ‘nusa’=island).
It is a maritime world. Human dwellings are on land, on rivers and on the sea.
It is a people. With immense cultural and linguistic diversities, but of one ethnic group. Serumpun.
It is a civilization. Adventurers, traders, navigators and mariners, harvesters of the sea, boat-builders, founders of sea-ports, and agriculturalists.
It is a complete civilization, with a body of culture, of values, and of wisdom. It is a social organization, with its own sense of governance, its own notions of rights and justice, and its own ways of diplomacy and international relations, etc.
Therefore, it has its world-view, its own perspectives on everything, its own ways and methods of looking at and of handling societal issues. It has its own personality. All these developed on its own based on its own environment and experiences. And, all these have lasted for thousands of years.
Nusantara is a spirit.
D. Rumusan / Definasi (civilizational)
Nusantara : Satu hakikat alam, tamadun dan peradaban yang wujud di Kepulauan Melayu semenjak zaman prasejarah hingga ke hari ini, iaitu alam, tamadun dan peradaban yang satu, milik bangsa yang serumpun. Masyarakat yang berbahasa dan berbudaya serumpun ini memiliki pandangan hidup, nilai serta kearifan susun atur masyarakat yang sendiri, yang muncul di alam semulajadinya, tumbuh daripada bentuk dan sejarah masyarakatnya. Setiap pelusuk alam Nusantara mencerminkan sifat alam dan masyarakat Nusantara yang seluruhnya, iaitu satu masyarakat yang berciri kepelbagaian dan bersari keaslian.
E. Pertama: Kembalikan Naratif Nusantara
Fokus kepada langkah pertama sahaja dahulu.
- Malaysia is part of this archipelago (Nusantara). Let us emphasise it in speech and writing, and policies and actions.
- Basic: Malaysia is a Malay country with a multiracial population. Malaysia is a Malay country with a multicultural society. Malaysia adalah sebuah Negara Nusantara. (Hentikan ‘Malaysia sebuah negara pelbagai kaum’)
- Perlembagaan Malaysia adalah perlembagaan peradaban Nusantara. Perlu difahami.
- Tingkatkan pendidikan Nusantara. It is not a racist education, but a civilizational one, in its own homeland.
M. Arof
9 Nov 2013
ADAB RT1, KGNS